logo
בעיות עיכול

״תסמונת המעי הרגיז״ IBS – איך מתמודדים עם ההשפעות? איך מטפלים בה?

תסמונת המעי הרגיז או Irritable bowel syndrome הינה הפרעה כרונית נפוצה בצינור העיכול, קיבה ומעיים המתבטאת בכאבי בטן נפיחויות, גזים, שינויים ביציאות עם נטייה לשילשולים או עצירויות ויש גם מקרים אשר חווים את שני המצבים לסרוגין.
תסמונת המעי הרגיז מוכרת ל- 15%-20% מהאוכלוסיה, הגורם הספציפי אינו ידוע ומשתנה מאדם לאדם. מחקרים שנעשו נמצא כי נשים סובלות יותר מהתסמונת בגלל השינויים ההורמונאליים.

הגורמים העיקריים להופעת התסמונת של המעי הרגיז הינם:

* שינויים הורמונלים במיוחד אצל נשים
* סטרס נפשי
* תזונה לקויה
* מרכיב גנטי

בסופי של דבר, כמעט כולם יסבלו במהלך החיים מכאבי בטן באזורים שונים.

בנוסף, קיימים סימפטומים משתנים מאדם לאדם:
* שילשולים
* עצירויות
* גזים לאורך כל היום
* צואה משתנה במרקם ובצבע
* בחילות
* צרבות
* חוסר תאבון
* אי יכולת להתרוקן
* חיוורון
* נפיחויות בבטן
* הזעות
* חום
* דימום רקטלי

אם אתם סובלים מאחד או כמה מהתופעות האללו, מומלץ לגשת לאבחון.
האבחון נעשה על ידי הרופא המטפל, שפעמים רבות ממליץ מראש לקחת חיידקים ידידותיים בצורת פרוביוטיקה.

עם זאת, גם אם לכאורה כל הבדיקות מראות שהכל תקין אבל איכות החיים לא טובה. לא כדאי לוותר ולהמשיך לחפש את הסיבה לתופעות.

האבחנה אינה פשוטה ונעשת רק לאחר בדיקת לשלילת מחלות ובעיות אחרות במערכת העיכול כגון קוליטיס, קרוהן, הליקובקטור פילורי, צליאיק ועוד…

״תסמונת המעי הרגיז״ וכשמו הוא, מעי רגיז המתאפיין בחוסר יכולת של מערכת העיכול לתפקד בצורה אופטימלית, התסמונת כרונית, אך ישנן תקופות שיש החמרה ותקופות שקטות יותר. חוסר השקט במערכת העיכול מתעצם במצבים של התרגשות, סטרס או שינויים הורמוליים. התסמונת שכיחה אך רבים מהסובלים בה מתרגלים, מתייאשים מלמצוא פתרון וחיים איתה לא בשלום…

בנוסף לחוסר הנוחות הפיזית, הרבה מטופלים מספרים שהם חווים פגיעה יומיומית המתבטאת בחוסר נוחות חברתית, אשר גורמת להם לוותר על פעילויות מסויימות ולתכננן את היום ע״פ מיקום הנוחיות. בנוסף חוששים לאכול מחוץ לבית.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, גם בעידן האינטנסיבי בו אנו חיים. ישנן כמה דרכים לטפל בתסמונת המעי הרגיז. אחת מהן היא טיפול נטורופתי.

קופון אלטמן

הטיפול הנטורופתי

הטיפול הנטורופתי הינו טיפול הוליסטי כוללני המתייחס לרובד הפיזי והנפשי, ומתייחס לכל אחד באופן אישי על פי התלונה שהוא מגיע איתה. בטיפול מסוג זה, נכנסים לשורש הבעיה ומשם מתחיל הטיפול. לכן, כאשר מגיע אלי מטופל עם תסמונת המעי הרגיז, שלב התשאול חשוב מאוד. בשלב זה אנו מבררים יחד את אופי הבעיה, מתי התחילה ומתי מחמירה.

המטופל הינו שותף פעיל לתהליך הריפוי. הוא מנהל יומן אכילה, מעדכן ומדווח כאשר מזון מסוים עושה לו רע ומה עושה לו טוב. לכל מטופל יש אחריות על התהליך דרך כל מה שהוא בוחר ל”הכניס לפה” זאת בשונה תרופה שמטפלת בסימפטום והמטופל לא מכיר את תכולתה, ההרכב שלה ואת התוצאה של נטילתה.

בתהליך זה נוכל לשלול רגישיות למזון, קנדידה במערכת העיכול, ונבנה תפריט מסודר שניתן לעמוד בו.
לתזונה השפעה ישירה וחשובה לתסמונת המעי רגיז, יומן אכילה הכרחי לתחילת התהליך.

מבחינת תהליך הטיפול בתזונה הגישה המובילה היא שימוש בדיאטת אלמינציה קפדנית, המוציאה הרבה גורמים אלרגנים מהתזונה היומית על מנת לעשות מעין “איתחול” לגוף ולמערכת העיכול. במקביל נהוג לתת לגוף לעבור תהליך של ניקוי עם מזונות הקלים לעיכול, די מהר הגוף שלנו מגיב ומראה מה נכון עבורו, לאט לאט אחרי שעוברים מאכל מאכל, מאזנים את התפריט השבועי לתפריט האידיאלי עבור כל מטופל.

במהלך הטיפול ישנם כמה כללים שמתאימים לרוב האוכלוסייה כמו:
* נגביל או נימנע מצריכת קפאין
* נוריד אלכוהול וסיגריות ורעים נוספים.
* נגביל או נוריד מוצרי חלב, כמו כן גם מוצרים העשירים בגלוטן הידוע כמזונות אלרגנים.
* נעלה את צריכה הסיבים התזונתיים, ע״י שימוש במזון מלא, ירקות, פירות ודגנים מלאים המסייעים בתהליך העיכול והספיגה.
* נכניס מודעות לפעילות גופנית.
* נטפל בגורמי לחץ: התייחסות חשובה בתסמונת המעי הרגיז.
* פרוטוקול תוספי מזון יהיה בהתאם לאופי הבעיה כגון אנזימי עיכול ופרוביוטיקה.
* במקרה הצורך נוסיף צמחי מרפא המסייעים לאופי הבעיה וחיזוק וספיגה במערכת העיכול וחיזוק חיסוני.

הקשר בין המעי הרגיז ולמתח נפשי (סטרס)

נמצא כי באחוז גבוה של הסובלים היה אירוע רגשי שהשפיע עליהם ולאחר מכן התפרצות התסמונת.

מערכת העצבים ומערכת העיכול מחוברות, מערכת העיכול מופעלת ע״י מערכת העצבים, לאורך כל מערכת העיכול יש נוכחות של מערכת העצבים המפרישה הורמונים, לכן ישנם השערות כי אחת הסיבות למעי הרגיז זה עודף סטרס גוף.

כל אחד והרגישויות שלו, מערכת העיכול הינה המוח הרגשי בראיה הוליסטית ולכן במצבים רגשיים לא פשוטים יש עליה בשכיחות הסימפטומים.

מהגישה הנטורופתית, מערכת העיכול הינה מראה לכל מה שעובר עלינו בחיים מבחינה פיזית ורגשית.
הגוף והנפש הם שניהם חלק אחד מאיתנו. ולכן, כאשר אחד מהם פגוע, הוא משפיע גם על השני.

כתוצאה מזאת, בגישה הנטורופתית נותנים דגש לשלושה דברים עיקריים:
הזנה – פתיחות לרעיונות חדשים ושינויים בתהליך החיים.
תנועה – האופן בו אנו זורמים עם החיים.
ניקוז – שיחרור, רעיונות, שינויים, כעסים וכו׳

לכן מומלץ מאוד לסובלים מתסמונת המעי הרגיז והמרגיש, לשלב באורח חייהם פעילות אשר יתרמו לאיזון ורוגע כגון פעילות גופנית, יוגה, מדיטציה, זמן איכות בפעילות אשר מזינה אתכם.

ניתן לאזן ולהוריד בסבלנות את שכיחות ההתקפים של תסמונת המעי הרגיז ולעלות את איכות החיים.

הרבה בריאות!

 

 

תוספים לבעיות עיכול